My Nuffnang

Friday, December 30, 2016

PERSONAL | THE START OF SOMETHING NEW



© 2016 Hasif Rahman - New Year 2017 | The End of 2016

Canon 6D with 40mm F2.8 plus macro lens converter

" The new year stands before us, like a chapter in a book, waiting to be written. We can help write that story by setting goals "

- Melody Beattie -


Pheeew, lagi beberapa hari sahaja kita akan masuk ke tahun yang baru, tahun 2017. As usual, setiap tahun sebelum melangkah ke tahun yang baru, kita akan lihat kembali wishlist yang kita rancang, adakah berjaya atau gagal atau masih dalam proses. Apapun, years and age are just numbers, but setting up goals will help us to focus. Sebelum ini bila sebut pasal wishlist, diri ini sekadar perlu ada sahaja. Dapat atau tidak, itu lain cerita. Tetapi bila dah jejak umur 30 tahun ni, terasa juga diri sudah tua dan tahun 2017 dilihat, change must be made. Wishlist must be completed or worst case scenario in progress. No more failure. No more lame excuses. No more feeling giving up. Lets all out !

Kita lihat beberapa perkara yang berjaya disempurnakan pada tahun 2016.

  1. Berjaya bertukar ke Putrajaya daripada SUK Negeri Sembilan setelah berusaha dengan pelbagai cara. Akhirnya dapat tukar suka sama suka with someone yang diri ini tidak kenal. Terima kasih atas bantuan rakan yang turut sama viralkan permohonan untuk bertukar.
  2. Berjaya dapatkan rumah untuk tinggal bersama isteri dan anak secara privately. Alhamdulillah, till now, its a nice place with wonderful environment. 
  3. Berjaya untuk naik pangkat 
  4. Berjaya dapatkan set Lego Star Wars UCS Slave 1 yang telah lama menjadi idaman 
  5. Berjaya mulakan project photography and will keep on doing it
Well, thats the big thing for my 2016, seems not much sebab baru tahun pertama dapat tinggal bersama isteri dan anak sepenuhnya dan bukan lagi weekend husband. Tidak dinafikan terasa sedikit lost dari pelbagai aspek. Namun berjaya dikawal sepenuhnya and yes, we survived. Janji Allah itu benar, bila dah berkahwin, ada anak, rezeki itu pasti ada. Secara keseluruhannya, Alhamdulillah for 2016, and lets do better and more for 2017.

Bagi tahun 2017, rasanya lebih baik jika perancangan dibuat dengan lebih teliti agar dapat fokus dengan lebih baik. Wishlist boleh dibahagikan kepada kategori dan setiap kategori akan ada pecahannya. 

  • Photography
  • Travel / Holiday
  • Financial
  • Asset
  • Personal

Lets start the 2017 with a positive thinking. Hey Ho, Lets Go !




No comments:

Post a Comment