My Nuffnang

Sunday, August 18, 2019

FAMILY TRIP - TAMMALANG PIER JETTY, SATUN


© 2019 Hasif Rahman - Family Trip | Tammalang Pier Jetty, Satun


" We wander for distraction, but we travel for fulfilment "

- Hilaire Belloc -


Finally arrived di Tammalang Pier Jetty, Satun (Thailand) sekitar jam 6.30 petang waktu Thailand. Sedikit lewat dari ETA yang sepatutnya namun yang penting tiba dengan selamatnya. Alhamdulillah. Ingat post saya yang sebelum ini Langkawi To Satun? Feri saya beberapa minit awal sahaja berlepas sebelum berlakunya ribut kuat di utara Malaysia ekoran hentaman ekor Taufan Lekima dengan kelajuan 100.8 km per hour.

Setibanya di jeti ini, terasa seperti what to do next. Haha. Alhamdulillah juga mentua telah atur seorang sahabat yang menetap di Satun yang juga memberikan perkhidmatan sebagai travel agent untuk menyambut ketibaan kami di Jetty. Just call him Wan, sorang local Satun yang sangat berjiwa besar.


© 2019 Hasif Rahman - Family Trip | Tammalang Pier Jetty, Satun


Beginilah keadaan di Jeti Tammalang Pier saat ketibaan kami. Terus masuk dan kearah kiri untuk urusan pengesahan passport. Seperti post saya sebelum ini, waktu inilah kami ditegur akibat borang tidak di isi sepenuhnya. Haha. Maaf tiada gambar - gambar berkaitan memandangkan kawasan di dalam adalah zon larangan kamera.

Tammalang Pier Jetty merupakan salah satu port yang lengkap kemudahannya termasuk imigresen dan kastam Thailand untuk urusan pengesahan passport. Jarak dari Tammalang Pier ke pekan Satun juga tidak jauh, sekitar 20 minit perjalanan menggunakan kenderaan. Setibanya kami di sini, kami dihampiri beberapa orang juga yang fasih berbahasa melayu bertanyakan kepada kami memerlukan kenderaan atau tidak. Memandangkan kami telah diatur pergerakan, kami menolak dengan sopan tawaran mereka. Tetapi kelihatan ada pelancong - pelancong lain menerima tawaran mereka, namun tidak pasti berapa kos yang dikenakan. 

Masa yang diperlukan bagi urusan pengesahan passport bergantung kepada berapa ramai yang tiba dalam sesuatu masa. Pengalaman yang diperolehi, seeloknya segera keluar dari feri menuju ke Imigresen kerana semakin lewat kita bergerak, semakin panjang barisannya.

Perkara yang dilakukan ketika pengesahan passport :-

  • Semakan passport dan borang Imigresen Thailand
  • Pengecaman wajah dengan kamera yang terletak di kaunter
  • Pengsahan semua cap jari (tangan kiri dan kanan)
Setelah selesai boleh beransur keluar untuk meneruskan perjalanan. Sebelum itu, jangan lupa untuk bergambar dengan Mr. Crab. Icon utama di Tammalang Pier ini. Haha. Tak sah melawat disini kalau tiada gambar bersama Mr. Crab as per photo pertama.



© 2019 Hasif Rahman - Family Trip | Map of Langkawi - Satun


Sedikit gambaran mengenai kedudukan Langkawi dan Satun untuk rujukan. Tidak jauh sebenarnya. Sebenarnya terdapat hidden gem di Satun namun tidak sempat untuk kami singgah. Maybe next trip. Hehe. Banyak je blog dah tulis pasal hidden gem ni. Pandai2 la cari.


Next post : Check In Hotel di Satun dan keadaan pekan


No comments:

Post a Comment